نویسندگان:
احمد ابراهیمی1 ، راحله محمدی اصل2 ، نسیم سیاوشی فر3 ، حکیمه چیت سازخویی4 .1دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارمیه، ایران
3دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند، مرند، ایران
چکیده فارسی: این مطالعه با هدف تعیین نقش الگوهای ارتباطی مادر در پیش بینی مدرسه هراسی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص انجام شد این پژوهش به لحاظ نوع روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر معلولین ذهنی آموزش پذیر بالای 14 سال کلینیک توانبخشی حرفه آموزی معلولین ذهنی پسرانه در سال 1398 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از بین این افراد تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر جایگزین شدند گروه آزمایش مورد 8 جلسه 75 دقیقه ای به صورت هفتگی مورد مداخله بازی درمانی قرار گرفت به منظور جمع آوری داده ها از سازگاری اجتماعی بل استفاده شد داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با روش آزمون کواریانس تک متغیره ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج به دست آمده نشان داد بازی درمانی بر افزایش سازگاری اجتماعی معلولین ذهنی آموزش پذیر تاثیر معناداری دارد0/01 P<نتایج به دست آمده بر انجام بازی درمانی از سوی به منظور افزایش سازگاری اجتماعی معلولین ذهنی آموزش پذیر بالای 14 سال از سوی روانشناسان مراکز نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی تاکید دارد