نویسندگان:
علی ربانی خوراسگانی1 ، هوشنگ گراوند2 ، سعیده سبزیان3 .1استاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2استادیار روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان
چکیده فارسی: از آن جا که آثار اجتماعی، فردی و روانی اضطراب به کارکرد بسیاری از نوجوانان آسیب می رساند؛ لذا هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر اصفهان بود پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1392 1393 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه اضطراب بک 1996 بود پس از اعمال مداخله پس آزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی درمان شناختی رفتاری باعث کاهش %64 عالئم اضطراب امتحان در مرحله پس آزمون و %62 این عالئم در مرحله پیگیری شد p< 0/05 بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر درمان شناختی رفتاری گروهی در کاهش علائم اضطراب موثر بوده است؛ لذا می توان از این مداخله در جهت کاهش علائم اضطراب در نوجوانان استفاده کرد