نویسندگان:
محمد مشکی حسن آباد1 ، سیده لیدا طالب زاده رودسری2 ، حمیدرضا وطن خواه3 .1دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی: 3697-19395، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: افسردگی اختلال ی فراگیر و ناتوان کننده، در سنین اوج استقلال طلبی فرد بروز کرده و بهبود خود به خودی آن بسیار اندک است بنابراین تاکید بر درمان این اختلال به منظور کاهش مشکلات بین فردی و ارتباطی از اهمیت زیادی برخوردار است هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی نوجوانان شهر تهران بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان مقطع متوسطه اول شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل 15 نفر و آزمایش 15 نفر قرار گرفتند ابزارهای استفاده شده این پژوهش پرسشنامه افسردگی بک 1961 و بسته آموزشی جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بود برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج به دست آمده نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی افسردگی نوجوانان شهر تهران شهر تهران موثر بوده است p≥ 0/05 با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی افسردگی نوجوانان توصیه میشود