نویسندگان:
مقصود فراستخواه1 ، منصوره بهرامی پوراصفهانی2 ، صفورا سلوکیان3 .1استادیار، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
2استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان، اصفهان، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثر بخشی مداخلات عصب روان شناختی بر عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری امالء بود جامعه آماری، دانش آموزان سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری املاءدر سال تحصیلی 94 95 شهرستان خمینی شهر بود تعداد 30 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش 15 نفر و کنترل 15 نفر قرار داده شدند روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته تشخیص ناتوانی یادگیری املاءو آزمون هوش وکسلر چهار بود جلسات آموزشی مداخلات عصب روان شناختی مبتنی بر بهبود عملکرد تحصیلی املاء به صورت 15 جلسه در طی 2 ماه و هر جلسه آموزشی یک ساعت بر روی گروه آزمایش اجرا شد داده ها با روش آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در آزمون املاءتفاوت معناداری وجود دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که مداخلات عصب روان شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان مبتال به ناتوانی یادگیری املاء موثر است