نویسندگان:
سیدمهدی حسینی1 ، احمد طاهری2 ، طاهره احمدی3 .1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2کا رشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب
3دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا،
چکیده فارسی: مقدمه وهدف: مطالعه حاضربا هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی برکنترل خلق منفی در نوجوانان پسرانجام شد روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی ازنوع پیش تست پس تست بود جامعه آماری شامل 836 دانش آموز پسر دوره اول متوسطه منطقه مهردشت اصفهان درسال تحصیلی 1395 96بودندکه 40 نفراز دانش آموزانی که در پرسشنامه افسردگی گلدبرگ نمره پایین تری گرفته بودند، با روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی گلدبرگ 1972بود که توسط دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون تکمیل شد آموزش مهارت های ارتباطی به مدت هشت جلسه نود دقیقه ای هفته ای یکبار برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل آموزشی در این زمینه دریافت نکردند روش تحلیل داده تحلیل کوواریانس چند متغیره بود یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی موجب کاهش معنادار نمره های خلق منفی و گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید بحث:آموزش مهارت های ارتباطی موجب کنترل خلق منفی در نوجوانان می شود و آنها می توانند با اعتماد به نفس بالاتر و افسردگی کمتراز کیفیت زندگی بالاتری برخوردار شوند