نویسندگان:
کوروش فتحی واجارگاه1 ، آیدا صدفی2 ، حسن فاضل3 .1استاد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه رازی
3کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه رازی
چکیده فارسی: نواختن ابزار موسیقی مستلزم هماهنگی حرکتی بالا، یکپارچگی حسی و همکاری میان مناطق مختلف مغز است که بر عملکردهای شناختی اثرگذار است از جمله آن توجه دیداری و حافظه دیداری است، که در پژوهش حاضر آموزش موسیقی کارل ارف به کودکان و تاثیر آن بر توجه دیداری و حافظه دیداری مد نظر بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود و از شیوه نمونه گیری هدفمند استفاده شد و حجم هر گروه 15 نفر بودکه به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند کودکان گروه مداخله به مدت هشت هفته و هفته ای یک جلسه که طول مدت هر جلسه یک ساعت بود موسیقی کارل ارف را آموختند برای تحلیل داده ها از آمارتوصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد همچنین نتایج تحلیل داده ها نشان داد مداخله سبب افزایش معنادار توجه دیداری و حافظه دیداری کودکان گروه آزمایش شده است و در نهایت میتوان نتیجه گرفت میتوان با گنجاندن آموزش موسیقی از جمله به شیوه کارل ارف در برنامه آموزشی رسمی کودکان به بهبود کارکردهای اجرایی کودکان از جمله بهبود توجه دیداری و حافظه دیداری کودکان کمک کرد