نویسندگان:
مهران فرج اللهی1 ، حمیدرضا عبدلی قهی2 ، مرضیه علیوندی وفا3 .1استاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2دانشجو دکتری، گروه روانشناسی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
3هیات علمی ، گروه روانشناسی ، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور مروری بر شخصیت برند و وفاداری و تصمیم خرید مشتری صورت گرفته است این پژوهش از این پژوهش از نظر هدف کاربردی و و از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی است مرور تحقیقات پیشین نشاندهنده آن یود که شخصیت برند بر وفاداری به برند در وفاداری رفتار خرید موثر می باشد همچنین مطالعات نشان داد با توجه به اینکه ویژگی شخصیتی برند از طریق همخوانی با خریدار ارزش های احساسی فراهم می کنند پس شخصیت برند قادر است بر ترجیحات برندتوسط مصرف کننده اثر گذار باشد ، از سوی دیگر بر اساس مراحل توسعه وفاداری شناختی، احساسی، کنشی کسب اطلاعات در مورد برند و نظام باورها و تجربیات فرد منجر به حس تعلق به برند بوده ،وفاداری احساسی منبعث از لذت خرید و خوشی آن و متاثر قرار گرفتن قصد و نیت رفتار توسط احساسات مثبت که بخشی از آن حاصل همذات پنداری و فرافکنی شخصیت خود به برند می باشد ،تکرار خرید و وفاداری به برند را تضمین می کند