نویسندگان:
علی دلاور1 ، محسن حریقی2 ، سودا اسمعیل پور3 .1استاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2لیسانس علوم تربیتی، کارمند رسمی آموزش پرورش، دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی ارومیه
3لیسانس مدیریت مالی، فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا تهران
چکیده فارسی: دموکراسی مهمترین دستاورد فرهنگی سیاسی بشر در جهان معاصر است با این همه دموکراسی بدون یک بوروکراسی عقلانی و کار آمد نمی تواند وجود داشته باشد بوروکراسی همچنین در آموزش و پرورش نیز تاثیر دارد که انتظار می رود که بوروکراسی ، در شخصیت انسانها و در کیفیت کار و آموزش آنها را مضمحل نکند در تحقیق حاضر نیز رابطه بین بوروکراسی و آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته است نتایج حاصله حاکی از وجود رابطه معنی داد بین متغیرهای فوق است و بین کارکنان آموزش و پرورش و بوروکراسی رابطه معنی دار وجود دارد سرانجام به نظر گولدنر یک دموکراسی مدرن بدون یک بوروکراسی نسبتا مستقل قدرتمند نمی تواند وجود داشته باشد و عملکرد بوروکراتیک متضمن عواقب ناخواسته ای است که بر آنها را نادیده انگاشته است از جمله آن عواقب ناخواسته اینست که ماهیت عمومیت و بی روحی مقررات ایجاب می کند تا آنچه انجامش مجاز نیست اعلام گردد و بیان این مرزها، آگاهی افراد را از حداقل کار مورد قبول بالا می برد و به این ترتیب نوعی رفتار استاندارد ایجاد می شود از این رو آموزش و پرورش به دلیل فقدان خودمختاری انسی ، عدم وجود شایسته سالاری و به دلیل حجم گسترده آن تلاش کند تا در مسیر دموکراسی گام بردارد