نویسندگان:
سوسن جباری1 ، محمود کهریزی2 ، محبوبه علی پور3 ، اکرم عباسی4 ، ثریا ابراهیمی5 ، وحید حاجی علیانی6 .1استادیار، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور کرمانشاه ، کرمانشاه، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
5دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
6دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: در سالهای اخیر وابستگی به شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مسائل ناشی از گسترش تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است تحمل پریشانی و خودکنترلی از سازه های مهم در مدیریت رفتارهای اعتیاد گونه می باشد بر این اساس، اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی و خود کنترلی در دانشجویان وابسته به شبکه های اجتماعی انجام شدروش: مطالعه حاضر در قالب یک یک طرح نیمه آزمایشی در سال 1397 در تبریز انجام شد جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه تبریز بود تعداد 48 نفر از دانشجویان به صورت دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت آموزش مهارت های ذهن آگاهی هر جلسه 2 ساعت و هفته ای یک بار قرار گرفت و گروه شاهد هیچ مداخله ای را دریافت نکرد شرکت کنندگان در هر دو گروه، در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه پس از پایانمطالعه مقیاس هایDTD 15و فرم کوتاه خود کنترلی تانجی را تکمیل کردند داده های مطالعه با نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل شدیافته ها: نتایج آزمون آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که میانگین نمرات تحمل پریشانی و خود کنترلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است نتیجه گیری: آموزش ذهنآگاهی میتواند جزء برنامه های مداخلاتی اثربخش در رفتاری اعتیادگونه قرار گرفته و ضمن ارتقا سطوح نتحمل پریشانی و خود کنترلی ادر مدیریت وابستگی به شبکه های اجتماعی موثر باشد