نویسندگان:
پرتو یزدان فر1 ، شهین غلام نتاج2 ، یارعلی دوستی3 ، میترا مصلحی جویباری4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر،ایران
3دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران
4دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قائمشهر، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهن آگاهی و هوش هیجانی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختربود روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1397 که تعداد کل آنها برابر 6593 نفر می باشند، تشکیل دادند نمونه آماری این پژوهش بر اساس جدول کرجسی ومورگان 1970 با توجه به حجم آماری 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزارگرد آوری دادها اس بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی و مقیاس هوش هیجانی بار آن بود در این تحقیق، داده ها بعد از گرد آوری و کد گذاری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است جهت توصیف داده ها و ترسیم تصویری کلی از ویژگی های جمعیتی و اجتماعیB اقتصادی پاسخگویان و توصیف متغیر های وابسته و مستقل تحقیق، از آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین استفاده شده است سپس با استفاده از آمار استنباطی و تحلیلی نظیر ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون فرضیه های تحقیق آزمون گردید یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بینهوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دختر ارتباط و همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین رابطهای مشابه بین ذهن آگاهی با بهزیستی روانشناختی و ذهن آگاهی با هوش هیجانی مشاهده شد نتیجه گیری: با افزایش ذهن آگاهی و هوش هیجانی در بین افراد از جمله دانش اموزان دختر، بهزیستی روانشناختی انها افزایش مییابد علاوه براین، افزایش ذهن آگاهی در بین افراد از جمله دانش اموزان دختر منجر به افزایش هوش هیجانی آنها میشود