نویسندگان:
سعید محمدی مولود1 ، مهشاد معتقدی فرد2 ، داوود قاسم زادگان3 ، شکوه منتظری4 ، مریم گنجی5 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن
4دانشجوی کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
5دانشجوی کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
چکیده فارسی: مقدمه: اضطراب به عنوان یکی از پریشانیهای روانشناختی و امتیازات پایین مهارتهای حرکتی از مشکلات بسیار رایج در کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری هستند یکی از روی آوردهای درمانی موثر، خنده درمانی کاتاریاست که مستلزم تحریک از طریق خنده و آرامبخشی از طریق یوگا است پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش خنده درمانی کاتاریا یوگای خنده بر اضطراب حالت و تبحر حرکتی دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص یادگیری انجام شد روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود از بین کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مراکز ناتوانیهای یادگیری شهرستان کاشان، 16 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی ساده برگزیده شده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند هر گروه 8 نفر گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، دو جلسه در هفته و 30 دقیقه ای در هر جلسه زیر نظر مربی رسمی مورد مداخله قرار گرفتند گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود پرداختند داده های آماری با استفاده از آزمون اضطراب حالتی اسپیل برگر و همکاران 1973 و آزمون تبحر حرکتی برونینکس و اوزرتسکی 1978 جمع آوری شد داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نیز نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در نمره کل اضطراب حالت و تبحر حرکتی وجود داشت p<0/05 نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت خنده درمانی کاتاریا یوگای خنده در کنار سایر برنامه های آموزشی درمانی در مراکز ناتوانیهای یادگیری جهت کمک به کاهش مشکلات این کودکان مورد توجه قرار گیرد