نویسندگان:
جواد پورکریمی1 ، شبنم صبری2 ، پرویز کریمی ثانی3 .1دانشیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد، گروه مشاوره خانواده، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
3استاد، گروه مشاوره خانواده، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
چکیده فارسی: هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بر افزایش تمرکز کودکان بیش فعال دختران دبستانی می باشد، لذا این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده که به روش توصیفی – همبستگی انجام شده است تحقیق حاضر در سال 1397 1398 انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دختران دبستانی بیش فعال به تعداد 75 نفر تشکیل دادند که 20 نفر از کودکان به روش نمونه گیری در دسترس با ملاک انتخاب داشتن مشکل بیش فعالی و تمرکز از طریق پیش آزمون انتخاب شدند که بطور مساوی 10 نفره در دو گروه آزمایش و کنترل برای ارزیابی نقش متغیر مستقل قرار گرفت در این پژوهش از پرسشنامه عصب شناختی کانرز استفاده شد جهت تجزیه تحلیل داده ها از آمار پارامتریک و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج نشان داد که اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونتسوری بر افزایش تمرکز، توجه و ابعاد آن توجه انتخابی، پایدار و انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر و تقسیم توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی تاثیر دارد بنابراین بر اساس نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت که هر چه اثر بخشی آموزش مهارت زندگی ارتقا دهنده حرکات ظریف شیوه مونته سوری بهتر شود تمرکز و توجه کودکان بیش فعال دختران دبستانی نیز بهبود می یابد