نویسندگان:
داود حسین پور صباغ1 ، حامد صالحی2 ، احمد احمدی3 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش پیش دبستان دانشگاه علامه طباطبایی
3دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازی های تعاملی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعهآماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی مقطع ابتدایی که در سال تحصیلی 98 97 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادندتعداد 20 نفر از دانش آموزان پسر کم توان ذهنی مقطع ابتدایی بهروش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش 10 نفر و کنترل 10 نفر به شیوه تصادفی گمارش شدند ابتدا هر دو گروه توسط پرسشنامه اضطراب اجتماعی SPIN مورد ارزیابی قرار گرفتند سپسگروه آزمایش در 10 جلسه 40 دقیقه ای به مدت 1 ماه بازی های تعاملی را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند در پایان مجددا هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند یافته های پژوهش نشان داد که بازی های تعاملی موجب کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی شده است از این رو از بازی های تعاملی می توان در کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی استفاده کرد