نویسندگان:
محمدرضا شرفی1 ، موسی نیکنام2 ، فاطمه سادات مرعشیان3 .1دانشگاه تهران،تهران،ایران
2دانش آموخته روانشناسی عمومی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه شناختی – رفتاری بر کیفیت زندگی و مولفه های آن سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت روابط اجتماعی و سلامت محیط در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی شهرستان شادگان بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون، با گروه گواه بود نمونه شامل 30 نفر از مادران دانش آموزان جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش 15 نفر و گواه 15 نفر تقسیم شدند ابزار اندازه گیری شامل کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت 1996 بود ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای مداخله درمان شناختی – رفتاری را دریافت نمودند پس از مداخله از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری مانکوا و تحلیل کواریانس یکراهه آنکوا نشان داد که بین مادران گروه آزمایش و گواه از لحاظ کیفیت زندگی و مولفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد به عبارت دیگر برنامه شناختی – رفتاری بر کیفیت زندگی مادران گروه آزمایش هم بصورت کلی هم در زمینه سلامت جسمانی، روانی، روابط اجتماعی و محیط موثر بوده است