نویسندگان:
غلام رضا حاجی حسین نژاد1 ، افسانه کرمی2 ، میرمسعود مهری شال3 ، محمدرضا ترابی4 ، نسرین ملکوتی5 .1دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه گیلان، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه گیلان، ایران
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، ایران
5کارشناس ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه گیلان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با کنش وری بالا انجام شد روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پس مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند در این پژوهش 20 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با کنش وری بالا استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش 10 نفر و کنترل 10 نفر به شیوه تصادفی گمارش شدند از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر 1976 ، برای ارزیابی مشکلات رفتاری استفاده شد گروه آزمایش در 10 جلسه 40 دقیقه ای در طول 4 هفته مداخله بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخلهای را دریافت نکردند در پایان مجددا هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته های این پژوهش نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری سبب کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با کنش وری بالا می شود از این رو می توان از بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری به عنوان یک روش مداخله ای موثر در حوزه اختلال اتیسم بهره گرفت