نویسندگان:
نعمت الله موسی پور1 ، فریده دهقانی چم پیری2 ، صادق نظری3 ، مسلم نجفیان بروجنی4 ، زهرا آخوندی یزدی5 .1دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
4دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
5دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی های آموزشی بر توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98 1397 بود پس از نمونه گیری خو ای چندمرحله ای، تعداد 30 دانش آموز کم توان ذهنی آموزش پذیر انتخاب شده و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند گروه آزمایش مداخله روش بازی های آموزشی را دریافت کرد؛ گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد ابزار پژوهششامل آزمون عملکرد پیوسته روسولد بود مداخلات طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در مورد گروه آزمایش اجرا شد و داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد فرضیه ها در سطح P<0/05 تایید شد یافته ها حاکی از اثرگذاری مداخله روش بازیهای آموزشی ضریب اتا برای میزان توجه 0/395 و پیشرفت تحصیلی، 0/359 بر بهبود میزان توجه و پیشرفت تحصیلی بود؛ لذا می توان از این مداخله به عنوان مداخله موثر برای بهبود میزان توجه و پیشرفت تحصیلی استفاده کرد