نویسندگان:
لیلا ولی زاده1 ، شریفه اسعدی2 ، حمیدرضا وطن خواه3 .1دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، ایران
3استاد یار دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
چکیده فارسی: شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و مانع از افت تحصیلی می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انگیزه پیشرفت تحصیلینوجوانان شهر تهران بود این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران تشکیل دادند نمونه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران بودند که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه کنترل 15 نفر و آزمایش 15 نفر قرار گرفتند به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس 1977 استفاده شد نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انگیزه تحصیلی نوجوانان شهر تهران موثر بود p≤0/05 با توجه به نتیجه به دستآمده این پژوهش، آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انگیزه پیشرفت تحصیلی نوجوانان توصیه می شود