نویسندگان:
اکرم شوشتری1 ، الناز عابدی2 ، لیلا خواجه پور3 ، عماد یوسفی4 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
2کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3استاد دانشگاه آزاد اسلامی ، گروه روانشناسی ، قشم، ایران
4هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی ، قشم، ایران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مونته سوری بر کاهش نشانه های بیش فعالی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه با نقص توجه انجام گرفته است روش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده است جامعه آماری شامل 150 نفر از دانش آموزان پسرکلاس اول دو مرکز آموزشی شهرستان قشم که پس از تکمیل پرسشنامه کانرز والدین توسط والدین دانش آموزان وبررسی آنها و تشخیص روانپزشک 10 نفر برای نمونه انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل : فرم کانرز والدین ، پکیج آموزشی مونته سوری بود، کارنامه ترم اول و دوم دانش آموزان نیز برای ارزیابی عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش به روش مونته سوری بر کاهش علایم اختلال نقص توجه بیش فعالی و بهبودعملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه نقصتوجه اثر معنی دار داشته است نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پزوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش روش مونته سوری بر کاهش علایم اختلال نقص توجه بیش فعالی و بهبودعملکرد تحصیلی دانش آموزان بیش فعال همراه نقص توجه موثر بوده است