نویسندگان:
نرگس سعیدیان خوراسگانی1 ، مریم ابراهیمی2 ، میترا کامیابی3 .1دانشیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
3استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود مهارت حساب در دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری صورت گرفته است طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است جامعه آماری همه دانش آموزان مقطع ابتدایی با اختلال یادگیری در مراکز اختلال یادگیری شهر کرمان در سال تحصیلی 97 96 حدود 70 نفر بودند بدین منظور از میان دانش آموزان مراکز اختلال یادگیری شهر کرمان با بهره هوشی در سطح طبیعی 80 110 براساس آزمون وکسلر، 30 دانش آموز به صورت تصادفی ساده از مرکز اختلال یادگیری، انتخاب شد و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفت برای سنجش عملکرد حساب نیز از آزمون محقق ساخته استفاده شد پس از اجرای پیش آزمون، متغیر مستقل بازی درمانی مبتنی بر حافظه و توجه که براساس رویکرد کودک محور راجرز تهیه شده است که در 12 جلسه هر جلسه 50 دقیقه به صورت انفرادی روی گروه آزمایش اعمال شد، اما گروه کنترل روش درمانی را دریافت نکردند پس از آن، در هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس آزمون با استفاده از آزمون حساب محقق ساخته مجددا به اجرا در آمد یافته ها در پایان نشان داد بازی درمانی سبب بهبود مهارت حساب کردن در دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری می شود