نویسندگان:
محسن فرمهینی فراهانی1 ، مریم درویش2 ، فریده دوکانه ای3 .1دانشگاه شاهد،تهران، ایران
2کارشناس ارشد، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
3استادیار، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش والدین با برنامه استپ مبتنی بررویکرد آدلر درایکورس بر بهبود تعامل مادر_ کودک در خانواده های دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بوده است طرح پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است جامعه پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان دختر 6تا 10 سال دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر تهران بود که حجم نمونه با توجه به طرح پژوهش 42 نفر به صورت تصادفی از مدرسه حزب اله انتخاب شدند و به دو گروه 21 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش برنامه آموزشی استپ گام به گام مبتنی بررویکرد آدلر درایکورس را در 8 جلسه هر هفته یک جلسه به مدت 90 دقیقه دریافت نمودند ابزار پژوهش مقیاس رابطه والد_فرزند pcrs فاین و همکاران بوده است که هر دو گروه به آن پاسخ دادند داده ها به وسیله آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین نمره تعامل والد فرزند گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد پس می توان نتیجه گرفت آموزش والدین با برنامه استپ مبتنی بررویکرد آدلر_ درایکورس بر بهبود تعامل مادر_ کودک در خانواده های دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر گذار است