نویسندگان:
کوروش فتحی اجارگاه1 ، رضا شیبانی فر2 ، زهره گودرزی3 ، سارا گودرزی4 ، سید سهیل هاشمی5 .1دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی اراک
3کارشناس ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد
5دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی اراک
چکیده فارسی: از آنجا که در زمان کودکی تعامل فرزند با مادر بیشتر از پدر است بنابراین می توان انتظار داشت که استرس و پذیرش/طرد مادر با پرخاشگری در کودکان دارای اختلال یادگیری تاثیرگذار باشد لذا این پژوهش باهدف بررسی رابطه استرس و پذیرش طرد مادران با پرخاشگری کودکان دارای اختلال یادگیری بروجرد انجام شد روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و جامعه آن شامل کلیه مادران دارای فرزند دختر مبتلا به اختلال یادگیری، نمونه مورد مطالعه این پژوهش نیز به دلیل کمی تعداد جامعه 68 نفر بود ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل سه پرسشنامه پرخاشگری کریمی، 1391 ، پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران، 1983 و پرسشنامه طرد/ پذیرش روهنر، 2005 بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن انجام شد نتایج یافته های پژوهش حاکی از رابطه معنی داری منفی میان استرس ادراک شده منفی مادران بافکر پرخاشگری، و پرخاشگری کودکان مبتلابه ناتوانی یادگیری وجود داشت بین استرس ادراکشده مثبت مادران با رفتار پرخاشگری فکر پرخاشگری، احساس پرخاشگری و پرخاشگری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری رابطه منفی و معنیدار وجود دارد درنهایت بین سردی/ کمبود محبت، خشونت / پرخاشگری، بی تفاوتی/ غفلت، عدم تمایز/طرد و پذیرش و طرد با پرخاشگری کودکان مبتلابه ناتوانی یادگیری رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که استرس مثبت و کاهش استرس منفی و پذیرش/ طرد مادران با کاهش پرخاشگری کودکان رابطه دارد