نویسندگان:
امیر حسین محمدپناه1 ، فاطمه صغری کربلایی هرفته2 ، افسانه سنچولی3 .1پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، سنندج، ایران
2روانشناس، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
چکیده فارسی: هدف: تحقیق حاضر رابطه ذهن آگاهی و سلامت معنوی در پیش بینی کفایت اجتماعی معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی است روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع پیش بین بوده است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان زن و مرد کودکان استثنایی شهرستان زاهدان که در سال 1398 1397 مشغول تدریس می باشند که 90 نفر از معلمان کودکان استثنایی به روش نمونه گیری سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های پرسشنامه کفایت اجتماعی ه پرندین 1385 ، ذهن آگاهی فرایبورگ 2006 و سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون 1983 بود تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام و استاندارد با استفاده از نرم افزار spss22 انجام شد یافته ها : نتایج نشان داد که ذهن آگاهی با کفایت اجتماعی و سلامت معنوی با کفایت اجتماعی رابطه مثبت و یافته ها : نتایج نشان داد که ذهن آگاهی با کفایت اجتماعی و سلامت معنوی با کفایت اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح اطمینان 0/99 دارد علاوه بر این نتایج رگرسیون نشان داد که ذهن آگاهی به میزان 0/29 درصد واریانس و سلامت معنوی 0/40 واریانس کفایت اجتماعی را پیش بینی می کنند نتیجه گیری: با توجه به اینکه امروزه همه کشورهای جهان به آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی می نگرند و بخش قابل توجهی از امکانات آموزش و پرورش عمومی آنها به کودکان و دانش آموزان استثنایی اختصاص می یابد بنابراین ذهن اگاهی و سلامت معنوی در معلمان آنها به عنوان متغیرهای روان شناختی در تبیین کفایت اجتماعی آنان در ارتباط با کودکان استثنائی محسوب می شود در این جهت ارائه اقداماتی در جهت ارتقای سلامت معنوی و ذهن آگاهی، منجر به افزایش کفایت اجتماعی در معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی خواهد شد