نویسندگان:
نقی رعدی افسوران1 ، ماندانا نیکنام2 ، الناز گیوه چی3 .1دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم، تهران، ایران
3دکتری مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده فارسی: این پژوهش باهدف اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان بیش فعال انجام شد روش پژوهش، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی – نقص توجه بود که در سال 1395 96 برای درمان فرزند خود به یکی از مراکز مشاوره تهران مراجعه کرده بودند تعداد 30 نفر از مادران بهعنوان نمونه پژوهش از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 و گروه کنترل 15 جایگزین شدند گروه آزمایشی در 8 جلسه آموزش هفته ای 1 جلسه؛ هر جلسه 120 دقیقه شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استرس DASS 21 و تاب آوری کارنر – دیویدسون 2003 استفاده شد داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به کاهش معنی دار در میزان استرس و افزایش تاب آوری در مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی – نقص توجه شده است p< 0/05 با توجه به یافته های پژوهش استفاده از درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در جهت ارتقاء تاب آوری و کاهش استرس مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی– نقص توجه باهدف ایمن سازی روانی آنها پیشنهاد میشود