نویسندگان:
سید حمید رضا شاوران1 ، مهران سپی2 ، یاسین عبدی نیا3 ، کمال اپروز4 ، کمال خاصی5 ، محمد پاریاد6 .1دانشگاه اصفهان، اصفهان، ا یران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان
5کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
6کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه سنندج
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی مدرسه در بین دانش آموزان دوم متوسطه شهر بوکان در انجام پذیرفته است پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر گردآوری داده هاو اطلاعات و روش تجزیه وتحلیل یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است اطلاعات از طریق پرسشنامه خود پنداره دولت آبادی1386، پرسشنامه بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر1999 و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مظاهری و صادقی1394 جمع آوری گردیده است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر بوکان میباشد، که تعداد آنها 2950 میباشد نمونه پژوهش حاضر با استفاده از فرمول کوکران 340 نفر تعیین شد و پس از توزیع 350 پرسشنامه 341 پرسشنامه قابل استفاده برگشت داده شد و مورد تحلیل قرار گرفت همچنین روش نمونه گیری در این پژوهش خوشه ای تصادفی چندمرحله ای می باشد جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون های همبستگی و رگرسیون استفاده شد یافته ها بیانگر این است که بین خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی مدرسه در بین دانش آموزان دوم متوسطه شهر بوکان رابطه مثبت معناداری وجود دارد در آخرتحلیل رگرسیون مبین آن است که متغیر خودکارآمدی تحصیلی و خودپنداره میتوانند تقریبا 7 درصد از تغییرات ایجاد شده در بهزیستی مدرسه را تبیین کنند