نویسندگان:
سحر سعادت1 ، سمیع علی بلاغی2 ، صونا تیموری3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس شهید رجایی ارومیه ، ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی ارومیه، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با عنوان بررسی علل و عوامل بی نظمی و بی انظباطی دانش آموزان پایه ی اول 1 ابتدایی مدرسه شهید احمد فیروزی ناحیه 2 ارومیه و نحوه شخیص و ارائه راهکار برای حل آن ، به دلیل اهمیتی که نظم و انضباط در برقراری و اجرای قوانین و پیشرفت تربیتی و آموزشی مدرسه و کلاس درس دارد، انجام شده است در واقع هدف از این پژوهش کشف علل بی نظمی و بی انضباطی دانش آموزان این کلاس، ارائه راهکار برای حل آن و فراهم کردن زمینه برای بهبود فرآیند یاددهی یادگیری میباشد این پژوهش بر روی دانش آموزان پایه اول ابتدایی به مدت سه ماه و نیم اجرا گردید به این صورت که ابتدا با استفاده از مشاهده، مصاحبه با معلم کلاس و مدیر مدرسه و گفتگو با خود دانش آموزان، علل بی نظمی و بی انضباطی فراگیران مشخص شد از جمله مهمترین دلایل بی نظمی این دانش آموزان میتوان به عدم تربیت صحیح دانش آموزان توسط والدین، رفتار خشونت آمیز عوامل اجرایی مدرسه با دانش آموزان، فرزند طلاق بودن، عدم تغذیه مناسب وکمبود فضا و امکانات اشاره کرد سپس راه حلهای متعددی جهت برطرف کردن مشکل انتخاب گردید که از این میان، پنج راه حل جهت اجرا گزینش شد این راهکارها طی پنج جلسه به کمک معلم کلاس به اجرا درآمد و پس از بررسی ها، مشاهدات و مصاحباتی که با معلم کلاس و مدیر مدرسه صورت گرفت، نتایج آن درمقایسه با شواهد اول نشان دهنده ی بهبود وضعیت این دانش آموزان تا حد پسندیده ای بوده و این بهبود با توجه به زمان بسیارکوتاه اجرای راه حل، بیانگر رشد قابل قبولی می باشد