نویسندگان:
نسرین رحمان پور1 ، شیما سیمایی2 ، سهیلا خورده بینان3 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران
3عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان ، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های فار سی و نگارش پایه ششم دوره ابتدایی براساس مولفه های هوش های چندگانه گاردنر می باشد در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا استفاده شده است جامعه آماری شامل کلیه فعالیت های دو کتاب فارسی و نگارش پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 98 1397 می باشد در این پژوهش نمونه گیری به عمل نیامده و کلیه فعالیت ها مورد تحلیل قرار گرفته است لذا نمونه آماری برابر جامعه آماری می باشد به منظور جمع آوری اطلاعات از فرم های تحلیل محتوا که بر اساس نظریه گاردنر در زمینه هوش های چندگانه طراحی شده، استفاده گردید یافته های پژوهش نشان می دهد که در کتاب فارسی هوش زبانی کلامی با 20 / 43 درصد از بیشترین میزان توجه برخوردار است و میزان توجه به هوش های دیگر به ترتیب 18 / 27 درصد کل موارد شمارش شده به هوش منطقی ریاضی، 07 / 14 درصد به هوش درون فردی، 82 / 5 درصد به هوش موسیقیایی، 88 / 3 درصد به هوش میان فردی، 42 / 2 درصد به هوش هستی گرایانه، 94 / 1 درصد به هوش تصویری فضایی، 45 / 1 درصد آنها به هوش جنبشی بدنی اختصاص داده شده و به هوش طبیعت گرایانه اصلا توجه نشده است در کتاب نگارش پایه ششم هوش زبانی کلامی با 18 / 55 درصد بیش از نیمی از هوش های شمارش شده را به خود اختصاص داده است میزان توجه به بقیه هوش های چندگانه گاردنر در فعالیت های این کتاب به ترتیب به هوش های منطقی ریاضی 56 / 15 درصد، درون فردی 62 / 14 درصد، تصویری فضایی 18 / 5 درصد، جنبشی بدنی 77 / 3 درصد، طبیعت گرایانه 30 / 3 درصد، میان فردی 41 / 1 درصد و میزان توجه به هوش هستی گرایانه 94 / 0 درصد می باشد در کتاب نگارش به هوش موسیقیایی هیچ توجهی نشده است بدین ترتیب نتایج تحلیل حاکی از آن است که به هوش های چندگانه گاردنر در فعالیت های هر دو کتاب فارسی و نگارش به صورت متوازن توجه نشده و به یک نسبت به کلیه هوش ها پرداخته نشده است