نویسندگان:
حبیب الله نجفی هزارجریبی1 ، خدیجه رضایی2 ، پروانه شجاعی مهر3 .1ریاست دانشگاه پیام نور واحد کردکوی- استان گلستان
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ذهن آگاهی و انعطاف پذیری روانشناختی با تاب آوری دانش آموزان زلزله زده کرمانشاهی در سال تحصیلی 1396 97 بود بدین منظور 250 نفر از دانش آموزان مناطق زلزله زده کرمانشاه به روش خوشه ای چندمرحله ای برای تکمیل پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی، 5 عاملی ذهن آگاهی و تاب آوری انتخاب شدند داده ها به کمک نرم افرار SPSS نسخه 20 و به روش همبستگی پیرسون بررسی شدند نتایج حاکی از وجود ارتباط معنادار بین ذهنآگاهی و انعطاف پذیری با تاب آوری است ارتباط انعطاف پذیری و ابعاد 4 گانه مشاهده، توصیف، عدم قضاوت و عدم واکنش با تاب آوری مثبت بود اما ارتباط بین عمل با آگاهی و تاب آوری منفی بود افراد ذهن آگاه و انعطاف پذیر در مقابل بلایای طبیعی از جمله زلزله تاب آورتر خواهند بود براین اساس آموزش ذهن آگاهی و انعطاف پذیری چه به صورت مجزا و چه به صورت بخشی از درمان پذیرش و تعهد به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در زمان بروز بلایای طبیعی و یا انسانی اهمیتی انکارناپذیر دارد