نویسندگان:
عبدالهادی درزیان عزیزی1 ، محمد مفتح2 ، فیروزه زنگنه مطلق3 .1عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
3عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های شناختی و فراشناختی بر عملکرد اجتماعی – انطباقی دانش آموزان است این پژوهش ازنظرهدف کاربردی بوده و از نظر روش علی می باشد این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه انجام شد همچنین برای نگارش ادبیات نظری لازم درحوزه مورد بررسی ازمطالعات کتابخانه ای نیز بهره گرفته شده است جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر متوسطه ی دوم شهر اراک در سال 1398 است نمونه ی پژوهش 30 دانش آموز بود که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند داده ی موردنیازبرای این پژوهش بوسیله ی پرسشنامه استاندارد عملکرد اجتماعی – انطباقی پرایس و همکاران جمع آوری گردید پرسشنامه ازنظرپایایی وروایی موردسنجش قرارگرفت که نشان ازمعتبر و قابل اعتماد بودن ابزارگرد آوری اطلاعات داشت، سپس از هر دو گروه، پیش ازمون عملکرد اجتماعی انطباقی گرفته شد، سپس برای گروه آزمایش،آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی طی 8 جلسه، 50 دقیقه ای انجام شد دراین پژوهش برای تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی کوواریانس بهره گرفته شده است که به کمک نرم افزار SPSS انجام شد که نتایج پژوهش حاکی از این بود که آموزش راهبرد های شناختی و فراشناختی بر عملکرد اجتماعی – انطباقی دانش آموزان اثربخش است