نویسندگان:
محمد نوریان1 ، حجت قره باغی اصل2 ، سیدحسین مقتدر3 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، موسسه آموزش عالی هیمن، مهاباد، ایران
3عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی هیمن، مهاباد، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای آینده پژوهی و انگیزش علم در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه انجام شده است پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه آماری این تحقیق شامل 384 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه بودند که از این میان تعداد 176 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد انگیزش علم و مهارتهای آینده پژوهی است که پایایی آن با روش آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 0/824 و 0/830 به دست آمد یافته های پژوهش نشان دادند که بین مهارتهای آینده پژوهی و انگیزش علم رابطه معناداری وجود دارد p=0/000 ؛ R=0/435 همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بر اساس مهارتهای آینده پژوهی می توان میزان انگیزش علم را در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه پیش بینی نمود R2=0/189 نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته میشود این است که مهارتهای آینده پژوهی ابزار مناسبی برای ترغیب و ایجاد انگیزش در بین دانشجویان برای کسب علم است؛ لذا پیشنهاد میشود برای ایجاد انگیزش در دانشجویان به آنها مهارتهای آینده پژوهی آموزش داده شود