نویسندگان:
سبحان سبحانی جو1 ، مریم باقری2 ، فرشته کردستانی3 ، یلدا دلگشایی4 .1هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی/ گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده فارسی: این تحقیق بر چارچوب بررسی عوامل موثر بر تدریس خلاق و اولویت بندی آنها در بین معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران تاکید دارد هدف تحقیق پاسخ به این سوال بود که عوامل موثر بر تدریس خلاق معلمان دوره ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران کدامند و اولویت بندی آنها چگونه است بر این اساس فرضیه هایی مطرح و مدل مفهومی برای تحقیق ترسیم شد که در آن متغیرهای ویژگی های فردی و حرفه ای، انگیزه، اعتقاد در مورد تدریس، طرز تفکر، عامل محیطی و تعهد به تدریس به عنوان متغیر مستقل و تدریس خلاق معلمان بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند جهت بررسی هدف تحقیق، جامعه آماری تحقیق تمامی معلمان مقطع ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران تعیین شد که تعداد آنها در زمان انجام تحقیق نزدیک 1500 نفر بود و با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران حجم نمونه برابر با 306 نفر انتخاب شد داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای PLS3 و SPSS25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پنج عامل موثر بر تدریس خلاق معلمان ویژگیهای فردی و حرفه ای، انگیزه، اعتقاد در مورد تدریس، عامل محیطی و تعهد به تدریس در جامعه آماری مورد مطالعه، تاثیر مثبت و معناداری بر تدریس خلاق معلمان دارند و عامل طرز تفکر تاثیر مثبت بر تدریس خلاق معلمان داشته ولی تاثیر معناداری بر تدریس خلاق معلمان ندارد همچنین نتایج الویت بندی عوامل موثر بر تدریس خلاق معلمان که با استفاده از آزمون فریدمن انجام شده بود نشان داد عامل ویژگیهای فردی و حرفه ای با میانگین رتبه 4/50 به عنوان رتبه یا اولویت اول و عامل محیطی با میانگین رتبه 2/53 به عنوان رتبه یا اولویت آخر انتخاب شدند