نویسندگان:
اسکندر فتحی آذر1 ، فاطمه حاجی عباسی خضرلو2 ، راحله علی نژاد3 ، مهسا کریم وند4 ، مریم لطفی5 .1دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز، ایران
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز، ایران
4دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز، ایران
5دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا، تبریز، ایران
چکیده فارسی: رعایت اخلاق و هویت کودکان در زندگی و ارتباطات اجتماعی ضرورت انسانی زیستن است اخلاق و هویت کودکان اجتماعی موجب قابل تحمل شدن تزاحمات و اصطکاک های اجتناب ناپذیر زندگی مدرن می شود؛ وگرنه انباشت برخوردها و اختلاف ها،زندگی در فضای جدید را غیرقابل تحمل می کند این روزها که بنا به نوعی تاخر و عقب ماندگی اخلاق و هویت کودکانی در فضای مجازی شاهد بسیاری از ناهنجاری ها و حتی بزهکاری ها هستیم، ضروری است کمی درباره اخلاق و هویت کودکان درفضای مجازی بیندیشیم فضای مجازی آثار منفی و تهدید کننده ای را هم ایجاد نموده و نقش مخرب آن در برخی از ارزش ها و هنجارهای اجتماعی امنیت اخلاق و هویت کودکانی جامعه، را با آسیب های جدی روبروساخته، که از آن جمله می توان به تعاملات آسیب زا، بی اعتمادی بین افراد، بی صداقتی، فریب و دروغ، کاهش نوعدوستی وخیر خواهی، عدم رعایت حقوق و احترام، کاهش عزت نفس، کمرنگ شدن هویت های اجتماعی، اشاره نمود بنابراین، آنچه که مهم است، این است که به جای برخورد سلبی با این مسئله بررسی و ریشه یابی مشکلات و پیش گرفتن راه حل های اصلاحی مسلما نتایج بهتری در بر خواهد داشت که در این راستا ضرورت دارد سیاست گذاران و برنامه ریزان به عنوان بازیگران فعال درعرصه جهانی و با اتخاذ تدابیر لازم، هوشمندانه و به صورت مستمر با رویکرد محققانه به این امر نگاه کرده و با استفاده از×امکانات و فرصت های ایجاد شده شرایط تقویت و گسترش اخلاق و هویت کودکان اجتماعی را برای افراد جامعه فراهم نمایند