نویسندگان:
یوسف ادیب1 ، میترا فریفته2 .1دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2دانشجویی دکتری مدیریت دولتی مدیریت دولتی رفتار سازمانی واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده فارسی: هدف هدف از این مقاله طرح این مساله که آیا مدیریت دانش KM می تواند راهی برای پرورش رضایت شغلی باشد و همچنین بررسی می کند که چگونه مدیریت دانش می تواند رضایت شغلی کارکنان فردی را افزایش دهد طراحی / روش شناسی / رویکرد مدل نظری در مورد روابط بین پنج جنبه مدیریت دانش کسب دانش، تسهیم دانش، ایجاد دانش، تدوین دانش و حفظ دانش و رضایت شغلی پیشنهاد شده است سپس از لحاظ تجربی با تحلیل حداقل مربعات جزئی مدلسازی معادله ساختاری یک مجموعه داه نظرسنجی از 824 مشاهده را تست کرده که از اعضای سازمان شهری فنلاند جمع آوری شده است یافته ها وجود فرایندهای مدیریت دانش در محیط کار بطور قابل توجهی با رضایت شغلی بالا مرتبط است تسهیم دانش بین سازمانی بنظر یک فرایند کلیدی مدیریت دانش است، که رضایت شغلی فرد را در اکثر گروه ها کارکنان افزایش می دهد بطور جالب، رضایت شغلی مبتنی ببر دانش با عنوان عملکرد ویژگیهای شغلی متفاوت است استدلالهای عملی مدیریت دانش تاثیر قوی بر رضایت شغلی کارمند دارد و بنابراین مدیران اجرای فعالیتهای مدیریت دانش در سازمانها خود را نه تنها به خاطر بهبود عملکرد دانش کارمند بلکه برای بهبود رفاه خود در کار توصیه می کنند اصالت / ارزش این مقاله به ارائه دانش حاصل از تتیجه مدیریت دانش می پردازد که در تحقیقات قبلی در مورد رضایت شغلی فرد کشف نشده بود همچنین ، مفهوم دانش را به مرحله بعدی می برد که در آنجا تاثیر روشهای مدیریت دانش با عنوان یک پدیده مناسب بجای یک موضوع زمینه ای و مشروط کشف نمی شود