نویسندگان:
علی اکبرعلی امین بیدختی1 ، شراره سلمانپور2 ، سهیلا خورده بینان3 .1دانشگاه سمنان / استاد دانشگاه و مدیر دانشکده کویرشناسی
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده فارسی: در این پژوهش محتوای کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی از لحاظ مطابقت آن با الگوی چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک مورد بررسی قرار گرفته است هدف آن بررسی و ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایه دوم براساس الگوی آموزش خلاقیت پلسک بوده است بر این اساس با روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا به تحلیل محتوای کتاب پرداخته شده است بنابراین، به روش تمام شماری محتوای کل کتاب ریاضی پایه دوم سال تحصیلی 1397 98 مورد تحلیل قرار گرفت به منظور جمع آوری اطلاعات از فرم های تحلیل محتوا که بر اساس چرخه آموزش خلاقیت پلسک طراحی شده، استفاده گردید از 475 واحد بررسی شده، 112 واحد یعنی 23/58 درصد غیرفعال، 303 واحد به تعبیری 63/79 درصد فعال مهارتی و 60 واحد یعنی 12/63 درصد کل واحدها فعال خلاق محاسبه گردید یافته ها حاکی از آن است که بر اساس الگوی پلسک در تدوین محتوای کتاب ریاضی دوم ابتدایی میزان توجه به اصل اول یعنی توجه مرحله آمادگی 3/58 درصد، میزان توجه به اصل دوم یعنی گریز از واقعیت کنونی مراحل تخیل و توسعه 7/37 درصد و میزان توجه به اصل سوم یعنی تحرک ذهنی مرحله عمل 1/68 درصد است و این بیانگر آن است که کتاب ریاضی دوم ابتدایی با اصول سه گانه پلسک توجه ، گریز از واقعیت کنونی و تحرک ذهنی منطبق نیست و هماهنگی لازم در توزیع فراوانی شاخص های آموزش خلاقیت پلسک وجود ندارد و در کل این کتاب نمی تواند در پرورش خلاقیت در یادگیرندگان موفق باشد