نویسندگان:
مریم رضایی1 ، هانیه آزین2 ، فاطمه حسنی لیماچالی3 ، فرخ حق رنجبر4 .1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
2کارشناس روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3کارشناس روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
4روانشناس سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه وسبک های هویتی در نوجوانان بزهکارکانون اصلاح وتربیت کرج بود جامعه اماری این پژوهش کلیه کودکان ونوجوانان که در کانون اصلاح تربیت بودند به صورت تمام شمار در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند که دامنه سنی آنها بین16الی21 این پژوهش در بازده زمانی96/12/30 الی97/4/30 انجام شد ابزار مورد بررسی پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ اولیه یانگ فرم کوتاه YSQ sf2 و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی ISI بود روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود وداده ها با استفاده از روش اماری پیرسون ورگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که بین چهار طرح واره ناسازگار اولیه با سبک هویت اطلاعاتی رابطه وجود دارد نتایج نشان می دهد که چهار طرحواره محرومیت هیجانی، بی اعتمادی، آسیب پذیری و ایثارگری با سبک هویت اطلاعاتی رابطه دارند p> 0/05 سایر طرح واره ها با سبک هویت اطلاعاتی رابطه ای ندارند یافته های پژوهشی حاکی از بررسی های متعدد پژوهشگران داخلی وخارجی درباره موضوع رابطه ی طرحواره های ناسازگار و سبکهای هویتی دارد که نتایج موجود رابطه معناداری میان این دو مولفه را در نوجوانان بزهکار نشان می دهد