نویسندگان:
عباس شکاری1 ، بهاره تقی دخت صلحدار2 .1دانشگاه کاشان
2دانشجوی دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
چکیده فارسی: هر ساله دانشگاه ها پذیرای دانشجویان تازه واردی هستند که برای تحصیلات وارد دانشگاه میشوند و تعداد زیادی نیز از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند در این چرخه مداوم ، کیفیت آموزش از جایگاه مهمی برخوردار است بنابراین ، افزایش کیفیت سیستم آموزشی ، تاثیرگذارترین عامل در توسعه کشورها محسوب می شود دلیل این امر آن است که دانشجویان به عنوان یک نتیجه از تحصیلی خود به موقعیتی متمایز و شایسته برسند و اهداف آموزش عالی نیز برآورده گردد افت تحصیلی باعث مشکلات روانی و محرومیت آموزشی می شود و در کنار مشکلات فردی بار عظیمی را در جامعه ایجاد می کند افت تحصیلی آنان یک مشکل اجتماعی و نه فردی است روش پژوهش حاضر بررسی منظم گزارشها و مقالات منتشر شده در زمینه افت تحصیلی بود که در میان مقالات چاپ شده به استخراج دلایل افت تحصیلی دانشجویان پرداخته شد با توجه به اهمیت افت تحصیلی دانشجویان ، اثرات اجتماعی و پیامدهای منفی آن اهمیت زیادی برای انجام مطالعات دقیق تر بر عوامل موثر بر این مشکل دارد تا بر اساس نتایج آنها، استراتژیهای مناسب مانند جلسات ویژه و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان در معرض خطر برگزار شود