نویسندگان:
پریوش جعفری1 ، سیما مهدیزاده طهرانی2 ، رضا قربان جهرمی3 .1دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان انجام شد روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش تمام کودکان مهدکودکهای شهر کرج در سه ماهه آخر 96 و سه ماهه اول 97 بودند از میان 250 مهدکودک، تعداد 4 مهدکودک که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی در یک سطح بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند در مهدهای نمونه به صورت تصادفی 15 نفر برای شرکت در کلاسهای آموزشی انتخاب گردیدند و تعداد 15 نفر دیگر به عنوان گروه شاهد بدون برنامه آموزشی در نظر گرفته شدند افراد منتخب گروه اول در یک کلاس واحد، در شش جلسه آموزش داده شدند به منظورجمع آوری داده ها ازسیاهه ی رفتاری کودک آخنباخ 2007 استفاده شد داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که در متغیرهای اضطراب/افسردگی، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه، رفتار پرخاشگری، درونسازی، برون سازی و مشکلات کلی p> 0/01 و همچنین در مشکلات تفکر و رفتار قانونشکنی p> 0/05 بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و در گروه آزمایش این مشکلات رفتاری کاهش یافته است با این حال، در دو متغیر گوشه گیری/افسردگی و شکایت جسمانی تفاوت معنادار نبود از این نتایج میتوان به طور کلی به اثربخشی برنامه مداخله آموزش مدیریت والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان پی برد آموزش مدیریت والدین نوعی از رواندرمانی یا مداخله روانی اجتماعی برای حل مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان بوده و دارای جایگاه ویژه ای است بنابراین توصیه میشود مشاوران و درمانگران با هدف بهبود و توسعه مهارتهای والدین در امر تربیت فرزندان و ایجاد جامعهای سالم، برای دستیابی به روشهایی برای پیاده سازی عمومی و اجرای مستمر این برنامه برنامه ریزی بیشتری نمایند