نویسندگان:
سوفیا حیدری1 ، نیلوفر ملکی2 ، هنگامه فتحعلی بیگلو3 .1گروه روانشناسی بالینی، کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان،
2گروه روانشناسی بالینی، کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی
3آموزش و پرورش زنجان
چکیده فارسی: ادراک معلمان از خودکارآمد بودن یکی از ویژگی های فردی است که عملکرد معلم را پیش بینی می کند تحقیقات محدودی وجود دارد که بین سطح ادراک معلمان از خودکاری و شیوه های واقعی اداره و ارزیابی کلاس درس ارتباط برقرار کند این مطالعه، ادراک معلمان از خود کارآمد بودن و شیوه های مدیریتی و رفتار واقعی را با استفاده از سیستم ارزیابی استراتژی کلاس درس CSAS ، که یک سیستم مشاهدات معتبر چند بعدی میباشد را مورد بررسی قرار داد 40 معلم ابتدایی در مدارس ابتدایی سطح استان زنجان از نقاط مختلف استان با سطح اجتماعی متفاوت و 20 معلم از روستاهای اطراف زنجان به مقیاس سنجش خودکارامدی معلم TSES پاسخ دادند و توسط ناظران مستقل با استفاده از CSAS مشاهده شدند اختلاف معناداری بین حس خودکارآمدی معلمان و رتبه بندی ایشان توسط ناظران در حوزه استراتژیهای آموزشی و مدیریت کلاس درس یافت شد همچنین نتیجه امتیاز دانش آموزان با استفاده از آزمون یکسان از یک مطلب مشترک در میان دانش آموزان معلمان با حس خودکارامدی بیشتر به طور معناداری بالاتر بود