نویسندگان:
حمداله تارین1 ، مهتاب شعبانی2 ، عنایت اله رئیسی3 .1دانشجو
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان
3دکترای جامعه شناسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر افزایش ساعات برنامه ی درس ریاضی و به کارگیری روشهای جلب توجه دانش آموزان در بهبود عملکردشان میباشد روش پژوهش، از نوع اقدام پژوهی و کاربردی میباشد همچنین این پژوهش از جهتی نیز از نوع کیفی است، چراکه از روشهایی چون مشاهده ی دقیق، بررسی اسناد و مدارک و مصاحبه ی تخصصی برای جمع آوری اطلاعات، استفاده شده است نمونه ی پژوهش حاضر عبارت است از کلیه ی دانش آموزان کلاس ششم شقایق مدرسه ی خدیجه ی ام البنین شهر کرمان 38 نفر و کلیه ی آموزگاران این مدرسه 20 نفر که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند محقق بعد از دستیابی به شواهد تشخیصی، مشکلاتی از قبیل کمبود ساعات آموزش درس ریاضی با توجه به حجم زیاد کتاب، عدم توجه و عدم علاقه ی دانش آموزان به این درس و همچنین عدم برخورداری از پیش نیازهای لازم در دانش آموزان را شناسایی نمود بعد از آن، محقق به جمع آوری اطلاعات در رابطه با این مشکلات پرداخته و با استفاده از روشهای مشاهده، بررسی اسناد و مدارک، انجام مصاحبه های تخصصی با آموزگاران و دانش آموزان و به کارگیری پرسشنامه ی مشکلات اجرایی امینی و همکاران، 1393 عللی که باعث این مشکلات شده بودند را شناسایی نموده است محقق با جمع آوری اطلاعات بیشتر و کمک گرفتن از منابع معتبر علمی، راه حلهایی برای رفع این مشکلات تدوین نموده و به کمک آموزگاران مربوطه به مرحله ی اعتبار بخشی و اجرا رسانده است نتایج و شواهد قضاوتی، نشان داد که با به کارگیری این راهکارها در کلاس درس موردنظر، عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی، بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرده است بنابراین، راه حلهای به کار گرفته شده، موثر واقع گردیده اند