نویسندگان:
محمد رضا نیلی احمد آبادی1 ، اکرم شاطالبی2 ، مریم ابراهیم زاده کوچصفهانی3 ، عارفه فرخنده4 .1دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
4کارشناسی روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور واحد تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر داستانهای فلسفی در حلقه های کندوکاو فلسفی، بر کاهش نشانه های مشکلات اجتماعی و اصلاح رفتار دانش آموزان دختر 11 تا 12 سال شهر تهران پرداخته است روش انجام این پژوهش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی دبستانهای دولتی شهر تهران تشکیل میدادند نمونه آماری شامل 50 دانش آموز دختر مقطع ابتدائی که به صورت نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای از میان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش به طور تصادفی انتخاب شده، میباشند ابزار تحقیق، پرسشنامه آخن باج فرم YSR خود سنجی بود، که ابتدا با استفاده از این پرسشنامه کلیه دانش آموزان پایه های پنجم و ششم دو مدرسه منتخب مورد غربالگری قرار گرفتند که 58 نفر حائز نمره ای بودند که نشانگر مشکلات اجتماعی بود و از این میان 50 نفر مایل به شرکت در این پژوهش بودند که به طور تصادفی به دو گروه شاهد و آزمایش تقسیم شدند گروه آزمایش طی 12 جلسه هفتگی به مدت 1 ساعت در حلقه کندوکاو فلسفی گرد مربی آمورش دیده نشسته، داستانهای فکری شماره 2و3 فیلیپ کم را قرائت کرده و پیرامون آن به بحث می پرداختند پس از پایان جلسات مجددا0 آزمون آخنباج برای تعیین تاثیر مشارکت در حلقه های کندوکاو فلسفی برمشکلات اجتماعی از هر دو گروه گواه و آزمون صورت گرفت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد اجرای این برنامه بر کاهش نشانه های مشکلات اجتماعی گروه آزمایش تاثیر معناداری دارد