نویسندگان:
سید ابراهیم میرشاه جعفری1 ، شهلا محی2 ، محمدآزاد عبدالله پور3 .1دانشگاه اصفهان
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربییی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، گروه روانشناسی، مهاباد، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین رابطه سبکهای هویت و رویکردهای یادگیری با فریبکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد میباشد روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد سبکهای هویت برزونسکی ISI 6G، رویکردهای یادگیری انتویستیل و همکاران 2006 و فریب کاری تحصیلی فراست و همکاران 1396 بود نتایج یافته ها نشان داد که بین سبک هویت سردرگمی/ اجتنابی و فریبکاری تحصیلی دانشجویان رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد r=0/167 و P=0/002 بین سبکهای هویت اطلاعاتی r=0/004 و P=0/938 و هنجاری r=0/049 و P=0/377 با فریبکاری تحصیلی دانشجویان رابطه وجود ندارد بین رویکرد یادگیری عمیق با فریبکاری تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد r= 0/121 و P=0/029 ولی رابطه دو رویکرد راهبردی r=0/145 و P=0/009 و رویکرد سطحی r=0/204 و P=0/0001 با فریبکاری تحصیلی به صورت مثبت میباشد همچنین مشخص شد که از بین سبکهای هویت و رویکردهای یادگیری، مولفه های هویت سردرگمی، رویکرد عمقی، رویکرد راهبردی و رویکرد سطحی توانایی پیشبینی فریبکاری تحصیلی دانشجویان را دارند، به طوری که این متغیرها، 18 درصد واریانس فریبکاری تحصیلی را تبیین میکنند