نویسندگان:
مصطفی مهدیان1 ، الناز صفارحمیدی2 .1دانشجوی برنامه ریزی درسی/ دانشگاه اصفهان
2کارشناس ارشد مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا س ، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی سلامت روان و باورهای دینی با فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص انجام گرفت روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود جامعهی آماری پژوهش را کلیه ی معلمان دانش آموزان با ناتوان یادگیری خاص شهر رشت در سال تحصیلی 1397 98 تشکیل میدادند که از میان آنها 150 معلم به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه ی سلامت روان، باورهای دینی و فرسودگی شغلی پاسخ دادند برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد یافته ها: یافته ها نشان داد که بین سلامت روان و باورهای دینی با فرسودگی شغلی رابطه ی منفی معناداری وجود دارد همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریبا65 0 درصد از کل واریانس فرسودگی شغلی معلمان براساس متغیرهای سلامت روان و باورهای دینی قابل پیشبینی است p> 0/01 نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که سلامت روان و باورهای دینی از متغیرهای مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان با ناتوان یادگیری میباشد که لزوم توجه مسئولین و دست اندرکاران آموزش و پرورش را به سوی این گونه متغیرها طلب میکند