نویسندگان:
محمد جواد لیاقتدار1 ، فاطمه اکبری2 ، علی محمدرضایی3 ، محمدآقا دلاورپور4 .1استاد دانشگاه اصفهان
2فارق التحصیلی کارشناسی روانشناسی از دانشگاه سمنان،
3دانشیار دانشگاه سمنان
4استادیار دانشگاه سمنان
چکیده فارسی: در سالهای اخیر، آسیبهای روانشناختی مرتبط با فناوریهای نوین ارتباطی پیامدهایی را برای عرصه های مختلف زندگی یادگیرندگان جوان به همراه داشته است نوموفوبیا یکی از این آسیبها است که پیامدهای آن برای یادگیرندگان هنوز چندان روشن نیست بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوموفوبیا با درگیری شناختی و عاملیت یاددگیرنده ها انجام شد روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود تعداد 112 دانشجوی دختر از دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی ایران با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند ابزار گردآوری شامل پرسشنامه نوموفوبیا NMP Q و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013 بود که به صورت پرسشنامه آنلاین اجرا شدند برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با ورود همزمان استفاده شد نتایج نشان داد که نمره کلی نوموفوبیا رابطه منفی با درگیری شناختی و عاملیت یادگیرنده ها دارد همچنین مشخص شد که از بین ابعاد چهارگانه نوموفوبیا، ابعاد ناتوانی در دسترسی به اطلاعات و ترس از دست دادن راحتی، پیش بینی کننده منفی درگیری شناختی هستند و ابعاد ترس از دست دادن راحتی و ناتوانی در برقراری ارتباط، پیشبینی کننده منفی عاملیت یادگیرنده ها است نتایج تحقیق حاضر لزوم توجه جدی به آسیبهای ناشی از رسانه های ارتباطی نوین را جهت پیشگیری از افت عملکرد شناختی و انگیزش دانشجویان نمایان میسازد