نویسندگان:
عباس فرازی1 ، مینا محبی2 .1دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه مازندران
2دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز،
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسجی مقیاس خود گزارشی شایستگی اجتماعی در دانش آموزان پسر بود جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدائی در نیمسال اول تحصیلی 97 1396 بود نمونه پژوهش 433 دانش آموز پسر پایه پنجم ابتدائی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند مقیاس خود گزارشی شایستگی اجتماعی جانتیلا، وتن، کاکیانن و وراس، 2006ابزار اندازه گیری پژوهش بود به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی، روش آلفای کرونباخ و تنصیف اسپیرمن برون استفاده شد نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مقیاس خود گزارشی شایستگی اجتماعی برازنده داده ها است AGFI=0/93 همچنین، مقادیر ضرایب پایایی مقیاس نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است آلفای کرونباخ0/76=، تنصیف اسپیرمن براون 0/70 = در کل، نتایج نشان داد که مقیاس خود گزارشی شایستگی اجتماعی در جامعه دانش آموزان پسر ابزاری معتبر و پایا است؛ و میتوان چنین گفت این مقیاس ابزار خودگزارشی مفید و کارآمدی برای اهداف پژوهشی میباشد محدودیت و پیشنهادهای پژوهش بحث شده است