نویسندگان:
جهانگیر یداللهی فارسی1 ، سحر قاسم زاده2 ، حمیدرضا ذاکری3 .1دانشیار، دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه پیام نور ، شیراز، ایران
3دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، شیراز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی سرمایه روانشناختی براساس سبکهای والدگری و انطباقپذیری انجام گرفت جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور شیراز بود که در سال 1396 مشغول به تحصیل بودند و از بین آنها تعداد 450 دانشجوی کارشناسی 314 دختر و 136 پسر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، 2007، پرسشنامه سبکهای والدگری استاینبرگ، 2005 و مقیاس انطباقپذیری مارتین و همکاران، 2012 بودند روایی ابزارها با استفاده از روش تحلیل عاملی و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، مطلوب گزارش شده است به منظور بررسی سوالهای پژوهش از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوهی همزمان استفاده شد نتایج نشان داد که بین سبکهای والدگری و انطباقپذیری با سرمایه روانشناختی رابطه ی معناداری وجود دارد همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان نشان داد که سبک والدگری درگیری والدین و ابعاد انطباق پذیری شامل شناختی، رفتاری و عاطفی پیشبینی کننده های مثبت و معنیداری برای سرمایه روانشناختی بودند در مجموع، چنانچه والدین به فرزندان خود اهمیت بدهند و آنان نیز بتوانند توانایی سازگاری با محیط را فرا گیرند، نسبت به ظرفیتهایشان آگاهی پیدا کرده و از سلامت روان برخوردار میشوند