چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف پیشبینی کارکردهای اجرایی بر اساس سیستم های مغزی – رفتاری دانش آموزان شهرستان زنجان انجام گرفت بدین منظورتعداد 140 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سیستم های مغزی – رفتاری گری ویلسون و پرسشنامه کارکردهای اجرایی نجاتی استفاده شد داده های تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون چند گانه به روش گامبهگام تحلیل گردیدند نتیجه تحقیق نشان داد که سیستم های مغزی – رفتاری با کارکردهای اجرایی رابطه منفی معنی داری دارند تحلیل رگرسیون نشان داد که سیستم فعال سازی رفتاری و سیستم بازداری رفتاری توانستند 32 درصد از واریانس کارکردهای اجرایی را تبیین کنند