نویسندگان:
سودابه حسن زاده بارانی کرد1 ، حمیدرضا ذاکری2 ، مرضیه ایرانی دوست3 ، یاسمن نفر4 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، شیراز، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، شیراز، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، شیراز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی موفقیت تحصیلی از روی هوش هیجانی و عشق به یادگیری انجام گرفت جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور شیراز بود که در سال 1396 مشغول به تحصیل بودند و از بین آنها تعداد 400 دانشجوی کارشناسی 270 دختر و 130 پسر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عشق به یادگیری مک فارلن، 2003 و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز، 2005 بود و به منظور سنجش موفقیت تحصیلی نیز از معدل کل تحصیلی دانشجویان استفاده شد روایی ابزارها با استفاده از روش تحلیل عاملی و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ، مطلوب گزارش شده است به منظور بررسی سوالهای پژوهش از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان استفاده شد نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی، عشق به یادگیری و موفقیت تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد همچنین عشق به یادگیری و ابعاد هوش هیجانی شامل خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت پیشبینی کننده ی مثبت و معنیداری برای موفقیت تحصیلی بودند در مجموع، با تقویت عشق به یادگیری و پرورش هوش هیجانی در دانشجویان میتوان در آنان ایجاد انگیزه کرده تا از این طریق به موفقیت تحصیلی دست یابند