نویسندگان:
حاتم فرجی ده سرخی1 ، طاهره دهقانزاده2 ، فاطمه علی دوست3 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
3کارشناسی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
چکیده فارسی: هدف این تحقیق بررسی اهمیت آموزش از طریق بازی در نظام آموزش پیش دبستانی و تاثیرآن بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان بود روش این مقاله توصیفی بود جامعه آماری آن شامل پسران پیش دبستانی های شهر مشهد بود برای نمونه گیری 2 مرکز در نظر گرفته شدند که یکی سبک آموزشی آن مبتنی بر بازی و دیگری روش های سنتی را برای تدریس انتخاب کرده بود بر همین اساس تمامی بچه های هر دو مرکز که 42 نفر بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها در این مقاله از آزمون رشد مهارت های اجتماعی ماتسون 1983 استفاده شده است تجزیه وتحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس انجام شد یافته های پژوهش نشان دادند که بازیهای آموزشی بر میزان مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر دارد همچنین بازی های آموزشی بر مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان در کودکان پیش دبستانی تاثیر داشت نتایج تحقیق نشان داد بازی نقش مهم در بهبود مهارت های اجتماعی کودکان ایفا میکند و متولیان حوزه آموزش در مقطع پیش دبستانی میتوانند با استفاده از بازی نسبت به انتقال مفاهیم آموزشی و کسب مهارتهای اجتماعی به کودکان اقدام نمایند