نویسندگان:
علی موسوی1 ، سعیده سهیلی مهر2 ، بنفشه اشراقی3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازیهای تعاملی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر کمتوان هوشی انجام شد روش پژوهش از نوع طرح های شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش، را کلیه دانش آموزان پسر کمتوان هوشی در مقطع ابتدایی مدارس کمتوان هوشی شهر تهران، تشکیل دادند از بین جامعه هدف تعداد 24 دانش آموز پسر کمتوان هوشی به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش 12 نفر و کنترل 12 نفر به صورت تصادفی گمارش شدند از پرسشنامه نیمرخ اجتماعی بلینی 2007 برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی استفاده شد گروه آزمایش در 8 جلسه 30 دقیقه ای طی 4 هفته مداخله بازیهای تعاملی را دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکر دد در پایان مجددا هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط نیمرخ اجتماعی بلینی 2007 مورد ارزیابی قرار گرفتند نتایج این پژوهش نشان داد که بازیهای تعاملی موجب رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر کم توان هوشی میشود با توجه به یافته های این پژوهش پیشنهاد میشود آموزش بازیهای تعاملی به دانش آموزان کمتوان هوشی در اولویت آموزشی معلمان و مربیان دانش آموزان کمتوان هوشی قرار گیرد