نویسندگان:
پروانه ولوی1 ، میکایا تجری2 ، سمیرا ایاسه3 ، محمدمهدی شمسایی4 .1استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش بردباری و دیگرپذیری بر سلامت روانی انجام گرفت روش تحقیق از نوع شبه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان گرگان بود در این پژوهش 30 دانش آموز پایه اول دبستان شهرستان که در پرسشنامه ارزیابی سلامت روانی کودکان و نوجوانان اسپرافکین و همکاران 1984 نمره 3 4 دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند سپس جلسات آموزش بردباری و دیگرپذیری طی 9 جلسه 90 دقیقهای، هفتهای یک جلسه انجام شد بعد از اجرای آموزش مجددا پرسشنامه ارزیابی سلامت روانی کودکان و نوجوانان اسپرافکین و دیگران 1984 تکمیل گردید داده ها با کوواریانس چند متغیری تحلیل گردید نتایج حاکی از اثربخشی آموزش بردباری و دیگرپذیری بر سلامت روانی بود با توجه به یافته های پژوهش میتوان بیان نمود که جهت بهبود و ارتقای سلامت روانی کودکان آموزش ارزشهای زندگی مانند بردباری و دیگرپذیری میتواند موثر و راهگشا باشد لذا جهت رسیدن به این مقصود میتوان به آموزش این موارد در کنار واحدهای درسی در مدارس پرداخت