نویسندگان:
حمیدرضا پروار1 ، زینب حاجی رحیم خان2 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
2کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روانی و شادکامی دانش آموزان بود روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران بود که 30 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایش 15 نفر و گواه 15 نفر جایگزین شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ 1988 و شادکامی آکسفورد 1989 بود گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روانی و شادکامی دانش آموزان دختر تاثیر مثبت میگذارد بر اساس نتایج حاصل، ضرورت در نظر گرفتن جنبه های عاطفی و هیجانی دانش آموزان در برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی و آموزش مهارتهای تنظیم هیجان مطرح است